آتش زدن پرچم کشورها و مشخصا ایالات متحده آمریکا یکی از سوژه هایی است که همواره در تیتر اخبار رسانه های داخلی و خارجی مشاهده می شود.

پیدا کردن تاریخ دقیق آتش زدن اولین پرچم کار بسیار مشکلی است اما بر اساس مستندات تاریخی آتش زدن پرچم در آمریکا از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۸۹۶ آغاز شد که یکی از پرتنش ترین و پیچیده ترین انتخابات تاریخ این کشور توصیف شده است.

در این سال، جمهوری خواهان از هواداران خود دعوت کردند در شهرها و روستاها گردهم آیند و سرسپردگی خود به میهن و پرچم شان را به نمایش بگذارند. اما در این روز یکی از هواداران «ویلیام جنینگز برایان»، کاندیدای دموکرات، یکی از پرچم ها را از دست دخترکی - که بعدها معلوم می شود فرزند یکی از اعضای تیم مبارزات تبلیغاتی «ویلیام مک کینلی» بوده است - می قاپد، آن را بر زمین می کوبد و سپس به آتش می کشد.

هرچند که این واقعه یک دعوای حزبی بود اما به جرات میتوان گفت که در یک قرن گذشته پرچم ایالات متحده آمریکا بارها و بارها به دلایل مختلف و به نشان اعتراض به شیوه کشور داری دولت ها به آتش کشیده شده است.

در سال ۱۹۷۱ نیز عده ای از فعالان ضد جنگ که نسبت به جنگ ویتنام معترض بودند در یک تظاهرات سیاسی پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و دقیقا از همین نقطه تاریخی بود که آتش زدن پرچم به عنوان یک اقدام سمبلیک برای اعتراض به سیاست های دولتهای مختلف آمریکا تبدیل شد.
آتش زدن پرچم آمریکا
البته آتش زدن پرچم آمریکا توسط مردم این کشور همیشه نشانه بی علاقه بودن آنها به کشورشان نیست بلکه در بسیاری از مواقع اعتراضی به حکومت و دولت مستقر است.

اما در خارج از مرزهای ایالات متحده این جمهوری اسلامی بود که پس از انقلاب ۵۷ و مشخصا پس از تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۵۸ توانست آتش زدن پرچم آمریکا را به یک آرمان خواهی و سمبل مبارزه با استکبار جهانی و به نوعی برائت از مشرکین تبدیل کند.

پژوهشگران علوم سیاسی از انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک زلزله سیاسی یاد می کنند چرا که این انقلاب توانست یکی از قدرتمندترین و در عین حال مستکبرترین رژیم های منطقه را از کشور بیرون کند اما این همه ماجرا نبود قدرت انقلاب اسلامی ایران در زمینه نماد سازی و ایجاد مفاهیمی همچون حسینیان زمان و یزیدیان زمان یک رویکرد جدید در نظام بین الملل ایجاد کرد تا این پیام را به جهانیان برساند که می توان در مقابل مستکبر ایستادگی کرد.

امام خمینی (ره) در روز فردای واقعه ۱۳ آبان، آمریکا را "شیطان بزرگ" نامیدند و دقیقا همین نماد سازی صحیح که ریشه در بصیرت ملت ایران دارد آمریکا و پرچمش را به نماد کفر و استکبار مبدل ساخت تا آتش زدن آن همچون رمی جمرات در مکه مکرمه، مهم و حساس باشد.

امروز هرجای جهان که پرچم ایالات متحده آمریکا به آتش کشیده می شود ریشه در انقلاب اسلامی ایران و آرمانهای خمینی کبیر دارد. هرچند که آن مردم مسلمان نباشند اما جمهوری اسلامی به آن ها آموخت که باید در مقابل مستکبری که هر سال هزاران نفر را در سراسر دنیا به خاک و خون می کشد و در بسیاری از کشورهای دنیا پایگاه نظامی دارد ایستادگی کنند و از های و هوی آن نترسند.

انقلاب اسلامی ایران در روند افول ایالات متحده تاثیری جدی داشته است چرا که تمام نقشه ها و سیاست های کلان این رژیم در منطقه به جهت نفوذ تفکر و آرمانخواهی جمهوری اسلامی در قلبهای مردم آزاده و آزادی خواه جهان، نقش بر آب شده است.

ایران اسلامی به جهت ایستادگی در مقابل کفر و استکبار هزینه های زیادی را پرداخت کرده و عزت امروز آن مدیون خون شهدایی است که درخت پربار انقلاب را طی سالهای پس از انقلاب آبیاری کرده اند. سالها مقاوت جمهوری اسلامی این کشور را به الگویی در مسیر مبارزه با کفر مبدل ساخت و مرزی میان مستکبران و مستضعفان ایجاد کرد و این گذاره را در ادبیات سیاسی جهان نهادینه کرد که دیگر " دوران کدخدا و کدخدا منشی" به پایان رسیده است فلذا مردم آزاده و آزادی خواه دنیا از میوه های شجره طیبه آن بهره مند می شوند که کمترین نمود آن به آتش کشیدن پرچم آمریکا به عنوان نماد کفر و استکبار در سرتاسر دنیا است.