سیگنالهای مزاحم صدا و سیما

چند سالی از راه اندازی شبکه پخش کانال های دیجیتال در کشور میگذرد.هر چند که این سیستم بسیار دیر وارد ایران شد،اما از همان بدو ورود در منازل بسیاری از ایرانیان جای باز کرد و تعداد شبکه های تلویزیونی قابل دریافت در تهران و دیگر استان ها به ناگاه با افزایش چشمگیر 20 تا 23 عددی روبرو شدند.

پس از آن تولید کنندگان تلویزیون که تا به حال از گیرنده های دیجیتالی درون تلویزیون های بازار ایران استفاده نمیکردند، به سرعت محصولات خود را مجهز به گیرنده های مخصوص (تیونر دیجیتال) کرده و حتی بسیاری از برندها تولیدات متنوعی شامل ستاپ باکس ها و گیرنده های دیجیتالی را وارد بازار کردند.

بسیاری از مردم شهرهای ساحلی و مرزی کشور در استان گیلان به یاد دارند زمانی که گیرنده ها و فرستنده های تلویزیون در ایران آنالوگ بودند چگونه تصاویر تلویزیونهای کشورهای همسایه نیز در کنار کانالهای تلویزیونی ایران قرار می گرفت. بسیاری فکر می کردند که با رشد فرستنده های دیجیتالی در ایران دیگر خبری از این سیگنالهای اتفاقی نباشد.

اما با رشد تکنولوژی فرستنده های دیجیتالی در جمهوری اسلامی این فرستنده ها در کشورهای همسایه و مشخصا کشور آذربایجان نیز رشد چشمگیری داشتند به نوعی که مردم شهرهای مرزی کشور در استانهای نوار مرزی و مشخصا استان گیلان در پاره ای از مواقع تصاویر شبکه های تلویزیونی آذربایجان را بسیار قوی تر از شبکه های تلویزیونی داخل کشور دریافت می کنند.

البته قطعا گیرنده های تلویزیونی مردم آذربایجان نیز سیگنالهای تلویزیونی جمهوری اسلامی را دریافت می کند اما موضوعی که در این زمینه قابل چشم پوشی نیست و باید پیگیری شود این است که چرا در شرایطی سیگنالهای داخلی با وجود نزدیکی بعد مسافت ضعیف هستند سیگنالهای آذربایجان با وجود مسافت بیشتر به راحتی دریافت می شوند؟

امروزه عصر ارتباطات است و زمان جنگ های کلاسیک و سخت گذشته است و این قدرت فرهنگی و تبلیغاتی است که کشورها و یا جامعه ای را به عنوان هدف خود مشخص می کند و به قول معروف زمینه های تهاجم فرهنگی را بنیان می گذارد.

قطعا  به دلیل تفاوت شدید محتوای کانالهای تلویزیونی دو کشور و پخش محتوایی بر خلاف موازین اخلاقی و شرعی جمهوری اسلامی دریافت این سیگنالها در شهرهای مرزی کشور می تواند چالشهای فرهنگی شدیدی را در این شهرها فراهم سازد.

کمترین کاری که می توان در شرایط فعلی انجام داد تقویت سیگنالهای شبکه های تلویزیونی داخلی و همچنین اطلاع رسانی دقیق صدا و سیما و شبکه های استانی جهت بهره بری بهتر و بدون قطعی از کانالهای داخلی و دستگاه دیجیتال است تا کیفیت آنها به نسبت کیفیت سیگنالهای تلویزیونی کشورهای همسایه ضعیف تر نباشد.

راه اندازی فرستنده دیجیتال رقابت خوبی با شبکه های ماهواره ای است؛ اما پوشش نامناسب این فرستنده، شهروندان مرز نشین را با مشکلاتی روبرو کرده و باید برای حل این مشکل زودتر تدبیری اتخاذ شود تا مردم بهتر بتوانند از برنامه های شبکه های ایرانی استفاده کنند.دریافت ضعیف سیگنال های شبکه های داخلی و قطع شبکه های تلویزیونی دیجیتال بی انگیزگی برای تماشای تلویزیون ایجاد می کند و موجب می شود مردم به سوی برنامه های ماهواره ای سوق پیدا کنند.